Historien bakom Out of Line - en matchtröja för jämställt idrottande

I samband med elitseriepremiären 2020 lanserade Grit och Skutskärs IF “Out of Line” – en matchtröja fylld med svar på nedsättande och fördomsfulla kommentarer mot idrottande kvinnor. Matchtröjan är framtagen i syfte att lyfta jämställt idrottande.

– Jag spelade tidigare i en förening som valde att avveckla damlaget för att satsa på herrarna, så det är ju supertydligt att idrott inte är jämställt. Det får en att tappa suget och tvivla emellanåt, det känns helt enkelt inte kul. Däremot har frustrationen snarare motiverat mig att knyta näven och bevisa att tjejer också kan, vilket vi verkligen fick göra med Out of Line, berättar Ebba Fridlund, tidigare lagkapten i Skutskär IF.

Bandyns viktigaste matchtröja

“Man kan tro att du är en kille med din vinnarskalle” och “tjejer kan inte skjuta” har besvarats med damlagets egna sanningar som “min vinnarskalle har ingenting med kön att göra” och “jag kan visst skjuta”. Svaren utgör linjer på det nya matchstället, som går i Skutskärs gröna och gula färger. Herrlaget i Skutskär IF, som tyvärr inte kommer till spel den kommande säsongen, stöttar sina kvinnliga kollegor med en egen version av matchtröjan. På deras är det meningar som hyllar spelarna i damlaget som utgör de gula linjerna.

Tillsammans med matchtröjan lanserades en kampanjfilm, där spelarna visar upp den nya tröjan och berättar om sina erfarenheter. Släppet genererade ett eko genom hela idrottssverige och uppmärksammades i såväl riksnyheter som på sociala medier. Men även om ekot några månader senare har tystnat i media har det genererat ringar på vattnet. – Eftersom vi har haft det så jämställt som vi har haft det i Skutskär har inte jag märkt så stor skillnad i just vår förening efter initiativet med Out of Line. Däremot har andra föreningar hört av sig och tackat för att vi tog upp det här, för att det har öppnat deras ögon att se över hur det är hos dem, berättar Ebba Fridlund.

– Att GRIT presenterade den här lösningen inklusive filmen, pressfoton, pressmeddelande och att det blev en del i vårt samarbete, är ovärderligt. All PR är ju bra PR, men den här var extremt bra. Det har gett oss en helt annan styrka att gå in och prata med nya och befintliga partners om framtida samarbeten, säger Johannes Siirtola.

Samarbetet

Initiativet som ledde till att Skutskär och Grit började jobba tillsammans kom från Johannes Siirtola, materialansvarig i Skutskärs IF och nu även tränare för damlaget. I juli 2020 snubblade han över bilder från Grits tidigare katalog i twitterflödet, lägligt med att tidigare sponsoravtal löpte ut och det var dags för nya matchställ.
– Jag tilltalades av den fräscha och proffsiga tonaliteten i bilderna och bad om katalogen. Det var någonting nytt som verkligen särskilde sig från dinosaurierna i branschen, vilket kändes passande för oss i Skutskär, säger Johannes Siirtola.

Skutskärs IF:s bandyhistoria sträcker sig tillbaka drygt 100 år, men har inte varit helt okomplicerad. Föreningen och bandyverksamheten har kämpat i motvind till följd av små och tuffa förutsättningar och under ett tiotal år låg damverksamheten helt vilande. Idag ligger däremot föreningen i framkant när det kommer till värdegrundsarbete, jämställdhet och nytänkande.

– För oss har samarbetet med Skutskär varit väldigt viktigt och givande, just för att de var tidiga på bollen med att lyfta frågan om jämställt idrottande. Våra respektive värdegrunder och manifest rimmar så väl med varandra, säger Patrik Johansson, VD på Grit Sportswear, och fortsätter:

– Vi sätter alltid spelarna i fokus och hyllar de som aldrig ger upp även när allting talar emot och Skutskärs IF:s damer är absolut värda att hyllas. Deras historia och värdegrundsarbete i kombination med att de är nytänkande har varit en viktig förutsättning för samarbetet och möjliggjort för oss att ta ut svängarna.

Processen

Arbetet med Out of Line, från idé till lansering, tog cirka 6 månader. Direkt efter att Johannes Siirtola kontaktat Grit gick cylindrarna igång.
– Vi började prata internt om möjligheten att göra någonting mer än bara ett matchställ. Vi ville ta fram någonting unikt och kände att Skutskär var mottagliga för att göra det med oss, säger Patrik Johansson.

Johannes Siirtola skickade över utkast på en kritstrecksrandig design som han haft som vision för kommande matchställ. Erik Ström på Grit var snabb med att föreslå att text skulle få utgöra linjerna, varpå processen med vad texten skulle förmedla påbörjades.
– Min första tanke var att använda Skutskärs värdegrund, som beskriver hur föreningen ska förhålla sig till jämställdhet. Erik tweakade det och föreslog en aktivering kring det, genom att låta spelarna själva berätta vad de fått höra och att sen omformulera det till slagord. Jag köpte idén direkt, berättar Johannes Siirtola.

Johannes presenterade konceptet för tjejerna i damlaget som samlade ihop nedvärderande kommentarer och situationer de fått höra och uppleva. Senare tillfrågades ett antal tjejer att vara med under inspelning och fotografering.

– När vi fick ta del av bildmanus inför inspelningen kände jag mig lite chockad över att det var så proffsigt och seriöst, och självaste inspelningsdagen var väldigt rolig. Jag uppskattade verkligen den sköna och vänskapliga jargongen med alla som var med från Grit och reklambyrån Eljest Agency, vilket underlättade eftersom det låg en hel del nervositet i luften också, säger Ebba Fridlund.

Lanseringen

Out of line lanserades tillsammans med initiativet #IdrottÄrFörAlla, som uppmanar fler idrottare som går emot könsstereotyper inom sin idrott att dela sina historier. Historier som belyser problematiken att flickor och pojkar, kvinnor och män, inte tillåts idrotta på lika villkor.

Kampanjfilmen och budskapet spreds som en löpeld i sociala medier och uppmärksammades av en rad olika nyhetsredaktioner.

– Jag kunde inte tro att det skulle bli så stort som det blev, och det är ju tack vara Grit och Eljest Agency. Vi hade inte själva kunnat göra det så bra eller nå ut till så många. Det var fantastiskt. Proffsigt från första kontakt till första möte och vidare till fotografering, inspelning och lansering. Jag är otroligt imponerad av hela arbetssättet, avslutar Johannes Siirtola.